Schiphol is gestart met het tonen van wachttijden bij de securitycontrole van vertrekhal 1 op hun website. Dit maakt deel uit van het persoonlijke reisschema dat Schiphol reizigers aanbiedt.

Proefperiode

Bij enkele vluchten die vanaf vertrekhal 1 vertrekken, kan de reiziger op Schiphol.nl zien wat het beste moment is om aan te komen, om de security te passeren en hoe lang dat gaat duren. Vanaf twee uur voor het vertrek van een vlucht wordt op de site dezelfde informatie getoond als op de fysieke borden bij de securitycontrole. Het voorspellen van de wachttijden gebeurt met een slim datamodel dat gebruikt maakt van historische data en verwachtingen. De proefperiode loopt in ieder geval tot begin oktober en daarna wordt bekeken hoe het proces verder verbeterd en toegepast kan worden. Het proces wordt daarna uitgebreid naar de andere vertrekhallen op Schiphol.

Schiphol pioniert al meer dan 100 jaar, innovatie zit in ons DNA. We innoveren continu om reizigers en luchtvaartmaatschappijen een betere ervaring te bieden. Toepassingen die mogelijk bijdragen tot een soepele doorstroom voor de reiziger zijn daarbij een van onze focusgebieden. Reizigers voorspellende informatie bieden over het optimale tijdstip om de controles te passeren zal daar mogelijk bijdragen. De pilot gaat ons naar verwachting nuttig inzicht geven.

– Henk Jan Gerzee, Chief Digital Officer & Innovation Officer bij Royal Schiphol Group