Met de introductie van de Mazda 3 met SkyActiv-X motor hebben de Japanners de belangrijkste vernieuwing onder de motorkap zitten, namelijk: een benzine motor met de eigenschappen van een diesel. Oftewel een vonkontsteking van een benzinemotor gecombineerd met de compressieontsteking van een dieselmotor.

Mazda 3 met SkyActiv-X motor

De Mazda 3 is al een tijdje verkrijgbaar maar de SkyActiv-X motor is nieuw. De Mazda 3 met SkyActiv-X motor is de eerste productie auto die de vonkontsteking van een benzinemotor combineert met de compressieontsteking van een diesel. Je hebt dus de voordelen van een dieselmotor, zoals laag verbruik en veel trekkracht, maar niet de vervuiling van een diesel motor omdat de Mazda 3 SkyActiv-X wel gewoon een benzine motor is.

SkyActiv-X motor in de praktijk

Wat merk je eigenlijk van het rijden van de SkyActiv-X in de Mazda 3 in de praktijk? Nou eigenlijk bar weinig en dat is een goed teken. Waar je dat aan zou moeten zien is de hoeveelheid benzine die je verbruikt. Maar op een rit van nog geen 150 kilometer hebben we daar niet echt veel van kunnen merken. Om toch een beetje waar voor je geld” te krijgen heeft Mazda op het display, gepositioneerd op het dashboard, een motor efficiëntie meter toegevoegd waardoor je kan zien wanneer de Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) technologie zijn werk doet. Als je gas geeft toont de combustion status groen. Laat je het gas los, is de status rood. Naast het SPCCI systeem heeft de Mazda 3 ook het M-Hybrid systeem aan boord.

Mazda 3 modellen voor Sveta Nedelyakathedraal