Het klinkt misschien raar maar de nieuwe Peugeot e-208 is niet de eerste elektrische auto van het Franse concern. Daarvoor moeten we terug naar de vorige eeuw waar Peugeot in een samenwerkingsverband met Mitsubishi en Citroën een elektrische variant van de Peugeot 106 heeft ontwikkeld. Maar die informatie is alleen nog terug te vinden in de geschiedenisboeken. Daarom is de nieuwe Peugeot e-208 wat ons betreft toch de eerste echte volledig elektrisch aangedreven auto van het huidige PSA en onvergelijkbaar met welke voorganger dan ook.

Peugeot e-208, zelfde uiterlijk, toch een andere auto

De Peugeot e-208 is buiten de ‘e-‘ aanduiding vrijwel gelijk aan de nieuwe Peugeot 208. Goed hij heeft geen uitlaat, wel een stekker, is aanzienlijk sneller, vrij van emissie en valt in het voordelige bijtellingstarief. Maar veel belangrijker, het is wel degelijk een elektrische auto die volop gaat meespelen in dit marktsegment. De Peugeot e-208 is verder familie van de nieuwe Opel Corsa-e en DS 3 Crossback e-Tense. Allen staan op hetzelfde e-CMP-platform. Of alle zusjes gelijk geprijsd gaan worden weten we niet maar de Peugeot e-208 gaat ruim 36.000 euro kosten en dat is zoals verwacht wel aanzienlijk prijziger als de benzine en diesel uitvoering.

PEUGEOT_e208
Peugeot e-208, de eerste echte Peugeot met een stekker