We kunnen ons voorstellen dat er niet meteen een belletje ging rinkelen bij het woord showrooming. Toch is de kans groot dat je je er zelf ook weleens ‘schuldig’ aan hebt gemaakt. In een winkel pas je bijvoorbeeld de sneakers die je graag wilt hebben, waarna je ze goedkoper online koopt. Je weet dan in ieder geval welke maat je moet hebben en profiteert van de laagste prijs. Je bent niet de enige consument die dit doet en dat kost de retail jaarlijks miljarden euro’s, zo blijkt uit Brits onderzoek van RetailChoice.

Koopgedrag verandert

Het koopgedrag van consumenten verandert de laatste jaren en we bestellen nu eenmaal steeds meer en vaker online. Voor sommige producten gaan we nog graag een fysieke winkel in. Meubels, parfum en sieraden willen we vaak eerst zien, horen, voelen of ruiken voordat we ze kopen. Dat geldt minder vaak voor elektronica en huishoudelijke apparaten, die we meestal online kopen.

Om mensen in de winkel aan te zetten tot kopen, moeten retailers inspelen op het shopgedrag van de consument. Want wie eenmaal die parfum heeft geroken, kan natuurlijk online op zoek gaan naar de beste deal. De Britten hebben bij 74% van de online aankopen het product al eerder in een winkel bekeken. Dat is omzet die de retail op deze manier misloopt.

Kopen in de winkel

Maar hoe zorg je er als winkel nu voor dat die consument toch meteen het product koopt? Uit het Britse onderzoek blijkt dat klanten veel meer service verwachten van personeel in winkels. Ze mogen niet opdringerig zijn, maar persoonlijke interactie is belangrijk. Meer dan de helft van de Britten (57%) geeft meer uit in een winkel als het personeel hen aanspreekt en vriendelijk is. Veel winkeliers zijn gepassioneerd over hun vak en producten. Dat kan in hun voordeel werken bij de verkoop aan consumenten.

Bovendien geeft 51% van de shoppers waarschijnlijk meer instore uit als medewerkers gepassioneerd en deskundig zijn. Door ervoor te zorgen dat het personeel goed opgeleid is en er vertrouwen in heeft om met klanten te praten over de producten die in de winkel kunnen worden gekocht, kunnen winkels beter voldoen aan de eisen van shoppers die mogelijk worden overspoeld met het aantal producten dat nu instore en online beschikbaar is.

– Oliver Wren van RetailChoice